Zakopane noclegi dla grup - Pokoje BURTEK - noclegi w Zakopanem

Co i gdzie w Zakopanem?

Nie na HURA!
Do chodzenia po górach trzeba się przygotować, aby po pierwszej wyprawie, nie odczuwać skutków przez następnych kilka dni. Najpierw należy się „rozchodzić” szczególnie, jeżeli ktoś ma siedzący tryb życia albo jest to jego pierwsza wyprawa w góry.

Na początek proponujemy kilka krótszych szklaków, które pozwolą organizmowi przełączyć się na tryb górski :-)

Dolina Białego – jest to łagodna dolinka rozpoczynająca się wąwozem i powoli pnąca się w górę, kończy się pięknym wodospadem. Dalej można przejść do Sarniej Skałki lub Kalatówke.

Dojazd: bus kierunek Kuźnice lub Centrum, przystanek początkowy Oberconiówka -> przystanek końcowy Rondo Jana Pawła II (rondo Kuźnickie), przejście pod Wielką Krokiew i za nią wejście na Drogę pod Reglami, która doprowadzi Was do wejścia do Dolinki Białego.

Czas około 1.15 h.

Cena busa: 3 zł/os.

Dolina Ku Dziurze – krótka dolinka, która może być schronieniem w deszczowe dni. Szlak prowadzi przez las i kończy się Dziurą, skąd też pochodzi nazwa dolinki. Dziura to zwyczajna dziura i jest to raczej frajda dla małych turystów.

Dojazd: bus kierunek Kuźnice lub Centrum, przystanek początkowy Oberconiówka -> przystanek końcowy Rondo Jana Pawła II (rondo Kuźnickie), przejście pod Wielką Krokiew i za nią wejście na Drogę pod Reglami, którą idąc dalej (za wejście do Dolinki Białego) dojdziecie do wejścia do Dolinki Ku Dziurze.

Czas około 45 min.

Cena busa: 3 zł/os.

Nosal – znany narciarzom w całej Polsce, jednak dla fanów górskich wycieczek bardziej interesująca będzie południowa strona tego szczytu. Wejście początkowo jest dość strome (jednak latem nie potrzeba dodatkowego wyposażenia, wystarczą dobre trekingowe buty), później nieco łagodniejsze i można podziwiać widoki na Tatry Bielskie czy Giewont.

Dojazd: bus kierunek Kuźnice lub Centrum, przystanek początkowy Oberconiówka -> przystanek końcowy Przewodników Tatrzańskich Murowanica, przejście około 100 m w górę, następnie w lewo wzdłuż murowanej tamy, za mostkiem widać już wejście na szlak.

Czas około 2 h.

Spacerkiem do centrum…

Wychodząc z naszego domu należy się kierować w lewo (w kierunku głównej drogi, oraz pięknych gór), dochodząc do głównej drogi po około 200 m, należy skręcić w prawo, następnie około 1 km w górę, aż do ulicy Władysława Broniewskiego, która po około 1 km dojdzie do ulicy Tytusa Chałubińskiego, gdzie należy skręcić w prawo, po 200 m, skręcamy w lewo w ulicę Józefa Kraszewskiego (mniej więcej w połowie tej uliczki będzie góralska restauracja Obrochtówka, słynąca z tradycyjnego góralskiego jedzenia), po przejściu tej ulicy dochodzimy do ul. Hr. Władysława Zamoyskiego, gdzie skręcamy w prawo i po 450 m jesteśmy już na Krupówkach. Taki spacer zajmuje około 40 minut, a przy okazji można poznać chociaż część zakopiańskiej historii.

Tutaj należy zaznaczyć, dlaczego właśnie tak godne nazwiska noszą poszczególne ulice Zakopanego:

Władysław Broniewski był z zawodu poetą, ale z zamiłowaniem zdobywcą szczytów Tatr i to właśnie nim poświęcił jeden z wierszy:

Hawrań i Murań

A zwabiony wołaniem

Stanął Hawrań z Muraniem

Jak ich dwoje na hali.

Tytus Chałubiński, znakomity lekarz i botanik, ale dla Zakopanego i górali zasłużył się w inny sposób. Nazywany był „królem Tatr”. Był jednym z czołowych badaczy Tatr, propagował Zakopane i walczył o poprawę bytu mieszkańców Podhala, to on przyczynił się do zwalczenie epidemii Cholery. Chałubiński służył również wsparciem finansowym przy budowie kościoła Świętej Rodziny, mieszczącego się po dzień dzisiejszy w dolnej części Krupówek. Przyczynił się do uznania Zakopanego za stację klimatyczną, był jednym z założycieli Szkoły Snycerskiej (późniejszej Szkoły Przemysłu Drewnianego), pomógł w powstaniu Szkoły Koronkarskiej, założył dla górali kasę pożyczkową, zabiegał o podniesienie rolnictwa, był jednym z założycieli Towarzystwa Tatrzańskiego.

Hr. Władysław Zamoyski – właściciel dóbr Zakopiańskich, które w późniejszym czasie zostały przekazane na cele społeczne. Za jego przyczyną zaprzestano wyrębów lasów i rozpoczęto intensywne zalesianie. Doprowadził on do wybudowania linii kolejowej z Chabówki do Zakopanego w 1899 r. Jego pomnik można zobaczyć na początku Krupówek.